Na wielu warsztatach jakie prowadziłam dla Menedżerów, Prywatnych Przedsiębiorców, Przedstawicieli Handlowych, Zespołów Projektowych, Działów Zakupów, Project Managerów  i innych osób, szczególnym powodzeniem cieszy się 1-dno z ważnych pytań, które zapomniane na spotkaniu powoduje brak ustaleń, czasem nieporozumienia i popsucie relacji.
Za to, gdy jest ono zadane w odpowiednim momencie sprawia, że:

  • my podnosimy efektywność spotkań, w których uczestniczymy
  • budujemy relacje, która daje poczucie dobrze wykorzystanego czasu naszemu rozmówcy
  • my dajemy sobie czas na przygotowanie odpowiedzi i jednocześnie podsumowujemy, co zostało ustalone, dzięki czemu budujemy swój profesjonalny wizerunek
  • nasz rozmówca wie, że uważnie jest przez nas słuchany, bo jesteśmy skupieni na rozmowie z nim, dzięki czemu czuje się bezpiecznie, że nic nie zostanie pominięte

To 1-dno ważne pytanie nazywa się „parafraza”. Parafrazowanie to powtarzanie słowami rozmówcy lub własnymi słowami tego, co powiedział nasz rozmówca.
Przed zakończeniem spotkania, rozmowy czy negocjacji zadajesz swojemu rozmówcy pytanie w postaci „parafrazy” czyli zmieniasz formę, ale mówisz dokładnie to samo, co usłyszałeś/aś.
Nie włączasz tu opinii, komentarzy lub własnych interpretacji usłyszanej wypowiedzi.

Podam Ci przykład:

Wyobraź sobie, że właśnie kończysz rozmowę handlową lub negocjacje kontraktu, które trwały 40-90 minut. Podczas tego spotkania rozmawialiście między innymi:

  • o ilościach Twojego produktu lub usługi,
  • akcjach promocyjnych lub bonusach
  • terminach płatności
  • kolejnych krokach w Waszej współpracy
  • możliwości płatności w ratach
  • i innych rzeczach ważnych dla Twojej branży

Podam Ci przykład, jak rozpocząć zdanie z parafrazą:

„Jeśli dobrze rozumiem Pani/a wypowiedź, to…. „
np. jest Pan/Pani zainteresowany zakupem „x” sztuk i płatnością w 2-óch ratach. Chce Pan/i skorzystać z promocji, która przysługuje klientom, którzy zamówili powyżej „y”….,
a dostawa ma być zrealizowana w dniu…”

Inny początek „parafrazy: „Czy dobrze zrozumiałem, że…”

Wyobraź sobie, że rozmawiasz z przyjacielem, partnerem lub dzieckiem na przykład o Waszym wspólnym wyjeździe:

” Czy dobrze zrozumiałem, że Ty przygotujesz ….”A”… i zajmiesz się …”B”, a ja mam zorganizować …”C”…?”

Kiedy używać parafrazy?

  • jak chcesz dowiedzieć się, która z wielu poruszonych kwestii jest sednem sprawy
  • gdy chcesz szybciej zidentyfikować potrzeby swojego rozmówcy
  • pod koniec rozmowy, chcesz podsumować, co zostało ustalone, na co się umówiliście (szczególnie ważne dla handlowców w ostatniej fazie rozmowy lub negocjacji )
  • gdy masz do czynienia z osobą nieco chaotyczną lub zdekoncentrowaną
  • w sytuacjach trudnych i konfliktowych, bo to daje Ci czas, aby ochłonąć i zebrać myśli oraz zrozumieć rozmówcę

Parafraza to uniwersalne, ważne pytanie przydatne zarówno w rozmowach zawodowych, jak i i prywatnych, między współpracownikami w zespołach, między Liderem, a jego zespołem,
w życiu prywatnym między partnerami, rodzicami i dziećmi i wszędzie tam, gdzie jest coś do ustalenia lub zrozumienia sytuacji, wszędzie tam gdzie są co najmniej 2 osoby w rozmowie.

W mojej pracy podczas Training on the Job z Managerami Sprzedaży podczas negocjacji, Przedstawicielami Handlowymi w terenie, brak tego ostatniego zdania kosztowało firmę wcześniej:
brak zamówień, niewłaściwe zamówienia i odkręcanie sytuacji, nieporozumienia, a to łatwo dawało się przeliczyć na utracone zyski. Parafraza to pytanie, które zwiększa efektywność i buduje relacje. 

Najswobodniej będziesz korzystać z „parafrazy”, kiedy wybierzesz lub wymyślisz własną formę tego pytania.
Jak będzie brzmiało  sformułowanie Twojej parafrazy?

A jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś zapraszam Cię do polubienia mojego Fanpage, na którym możesz znaleźć więcej wiedzy i wskazówek KLIKNIJ TUTAJ

Życzę Ci mocy, energii i pasji

Anna Skoczylas

Mentor Biznesu w Nurcie Psychologii Pozytywnej,

Trener, Coach ICF