W ostatnią niedzielę, 15 kwietnia, gdy za oknem świeciło piękne słońce, a Alejami Niepodległości odbywał się Bieg SGH, poprowadziłam wykład z Zarządzania Projektami w XIX edycji Podyplomowych Studiów Zarządzanie Kapitałem Ludzkim na SGH w Warszawie, które mają na celu kształcenie profesjonalistów HR zgodnie z rozpoznawanym modelem kompetencji Society for Human Resource Management z USA.
Na tym kierunku studenci, którzy coraz częściej są w roli HR Biznes Partnera w swoich organizacjach i uczestniczą w wielu projektach, dzięki bogatej zawartości programu studiów, oprócz zagadnień
typowo HR-owych (prawo pracy, rekrutacja, ocena pracy, employer branding, AC/DC, motywowanie, itd.), dodatkowo poznają zagadnienia, jak np.:
- jak zarządzać projektami i zmianami w organizacji,
- co jest ważne w przywództwie w czasach niestabilności otoczenia,
- jakie narzędzia IT sprawdzają się w ZKL
- podstawy coachingu
- jak radzić sobie ze stresem na poziomie organizacji
Zarządzanie Projektami to temat, w którym w formie warsztatowej połączyłam wiele zagadnień, którymi zajmuję się na co dzień, zarówno w pracy w biznesie, jak i w szkoleniach czy konsultingu dla firm:
- jak zawsze nr 1 skuteczna komunikacja
- efektywność i zarządzanie sobą w czasie,
- metodologia Kaizen dla zwiększania wydajności i organizacji pracy
- planowanie, stawianie celów SMART,
- zarządzanie Management 3.0.,
- budowanie współpracujących zespołów
- innowacyjna kultura organizacyjna oparta na wartościach.
Sukces projektów mierzy się wieloma parametrami. W pierwszej kolejności ocenia się: czas, budżet i jakość, następnie odbiór klientów i korzyści z projektu dla firmy czy interesariuszy.
Z perspektywy HR, to co najważniejsze, to właściwi ludzie na właściwym miejscu mają wpływ na sukces projektu w pierwszej kolejności. Potwierdzają to również, badania T. Young wg, których do elementów wpływających na sukces projektu zaliczają się:
- utrzymywanie relacji z interesariuszami projektu,
- dobrze dobrany zespół projektowy
- prawidłowa komunikacja w projekcie,
- rozwiązywanie najważniejszych problemów na najwyższym szczeblu zarządzania
- właściwe zdefiniowany cel, zasoby i parametry projektu,
- dobrze sporządzony plan i harmonogram
- właściwy podział zadań i obowiązków,
- regularne monitorowanie i kontrola ryzyka w projekcie,
- rzetelne i terminowe raportowanie postępu prac,
- zaangażowanie ze strony sponsora projektu
Warto pamiętać, że są one współzależne, a na pomyślne zakończenie projektu ma wpływ ich wzajemne powiązanie i oddziaływanie. W zależności od rodzaju projektu czynników sukcesu w zarządzaniu projektami może być więcej. Jaki lub jakie czynniki dodałbyś jeszcze do tej listy, z Twojego doświadczenia w projektach?
A jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś zapraszam Cię do polubienia mojego Fanpage na którym możesz znaleźć więcej wiedzy i wskazówek KLIKNIJ TUTAJ
Życzę Ci mocy, energii i pasji
Anna Skoczylas
Mentor Biznesu w Nurcie Psychologii Pozytywnej,
Trener, Coach ICF