W ostatnią niedzielę, 15 kwietnia, gdy za oknem świeciło piękne słońce, a Alejami Niepodległości odbywał się Bieg SGH, poprowadziłam wykład z Zarządzania Projektami w XIX edycji Podyplomowych Studiów  Zarządzanie Kapitałem Ludzkim na SGH w Warszawie, które mają na celu kształcenie profesjonalistów HR zgodnie z rozpoznawanym modelem kompetencji Society for Human Resource Management z USA.

Na tym kierunku studenci, którzy coraz częściej są w roli HR Biznes Partnera w swoich organizacjach i uczestniczą w wielu projektach, dzięki bogatej zawartości programu studiów, oprócz zagadnień
typowo HR-owych (prawo pracy, rekrutacja, ocena pracy, employer branding, AC/DC, motywowanie, itd.), dodatkowo poznają zagadnienia, jak np.:

  • jak zarządzać projektami i zmianami w organizacji,
  • co jest ważne w przywództwie w czasach niestabilności otoczenia,
  • jakie narzędzia IT sprawdzają się w ZKL
  • podstawy coachingu
  • jak radzić sobie ze stresem na poziomie organizacji

Zarządzanie Projektami to temat, w którym w formie warsztatowej połączyłam wiele zagadnień, którymi zajmuję się na co dzień, zarówno w pracy w biznesie, jak i w szkoleniach czy konsultingu dla firm:

  • jak zawsze nr 1 skuteczna komunikacja
  • efektywność i zarządzanie sobą w czasie,
  • metodologia Kaizen dla zwiększania wydajności i organizacji pracy
  • planowanie, stawianie celów SMART,
  • zarządzanie Management 3.0.,
  • budowanie współpracujących zespołów
  • innowacyjna kultura organizacyjna oparta na wartościach.

Sukces projektów mierzy się wieloma parametrami. W pierwszej kolejności ocenia się: czas, budżet i jakość, następnie odbiór klientów i korzyści z projektu dla firmy czy interesariuszy.

Z perspektywy HR, to co najważniejsze, to właściwi ludzie na właściwym miejscu mają wpływ na sukces projektu w pierwszej kolejności. Potwierdzają to również, badania T. Young wg, których do elementów wpływających na sukces projektu zaliczają się:

  1. utrzymywanie relacji z interesariuszami projektu,
  2. dobrze dobrany zespół projektowy
  3. prawidłowa komunikacja w projekcie,
  4. rozwiązywanie najważniejszych problemów na najwyższym szczeblu zarządzania
  5. właściwe zdefiniowany cel, zasoby i parametry projektu,
  6. dobrze sporządzony plan i harmonogram
  7. właściwy podział zadań i obowiązków,
  8. regularne monitorowanie i kontrola ryzyka w projekcie,
  9. rzetelne i terminowe raportowanie postępu prac,
  10. zaangażowanie ze strony sponsora projektu

Warto pamiętać, że są one współzależne, a na pomyślne zakończenie projektu ma wpływ ich wzajemne powiązanie i oddziaływanie. W zależności od rodzaju projektu czynników sukcesu w zarządzaniu projektami może być więcej. Jaki lub jakie czynniki dodałbyś jeszcze do tej listy, z Twojego doświadczenia w projektach?

A jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś zapraszam Cię do polubienia mojego Fanpage na którym możesz znaleźć więcej wiedzy i wskazówek KLIKNIJ TUTAJ

Życzę Ci mocy, energii i pasji

Anna Skoczylas

Mentor Biznesu w Nurcie Psychologii Pozytywnej,
Trener, Coach ICF