Ile razy masz wrażenie, że ciągle „kręcisz się w kółko” robisz prawie to samo i zabiera Ci to „nowy czas”?

Stwórz procedury, tabele, szablony!…
wyobrażam sobie, jak się skrzywiłeś/ aś na te słowa, jakie to nieciekawe i nudne. To może z innej strony:

„Nie rób tego, co zostało już zrobione ( Actum ne agas!)”
„ Nie wyważaj otwartych drzwi”

  • Co czujesz, gdy czytasz te zdania powyżej?
  • Czy masz poczucie sensu i rozwoju robiąc jeszcze raz od początku, coś co zostało już zrobione?
  • Poczucie dobrze wykorzystanego przy tym czasu? a może wręcz przeciwnie?

W każdej działalności są takie zadania, które na swój sposób się powtarzają, czasami wręcz to są nasze dobre praktyki, które działają niezawodnie i mamy potwierdzenie, że tak jest z naszego doświadczenia. Warto je zapisywać, archiwizować i zautomatyzować.
Zdarza się jednak, że oprócz dobrych praktyk wykonujemy inne powtarzalne czynności np. piszemy maile lub dokumenty w bardzo podobnym temacie, bo nasi klienci pytają o niego częściej niż raz w tygodniu … albo jakiś urząd wymaga co jakiś czas podobnych informacji … albo … nowi pracownicy pytają często o
Dam Ci przykład z mojej działalności w biznesie, gdzie zajmuję się exportem i importem produktów na terenie UE. W każdym tygodniu ustalamy miejsca załadunku produktów, miejsca rozładunku, godzinę dostawy i kilka innych ważnych informacji. Niektóre z nich wymuszają formalne dokumenty, ale są one porozrzucane w kilku różnych miejscach. Wiele osób, tydzień w tydzień, traci czas na kilka rozmów telefonicznych i e-maili, aby pozbierać wszystkie te informacje. Jakiś czas temu wprowadziłam jako zasadę współpracy z firmami logistycznymi konkretną treść sms-a i od razu w języku angielskim, która zawiera wszystkie niezbędne dane. Można je z łatwością przekazać dalej czy w trudnej sytuacji, zarządzić nią z dowolnego miejsca na ziemi. To pozwala na lepsze wykorzystanie zaoszczędzonego na wielu niekompletnych rozmowach i mailach: czasu i pieniędzy.
Lepiej jest przygotować jedną gotową pisemną odpowiedź, treść maila, wzór dokumentu, checklistę, schemat procesu z danymi osób, które odpowiadają za dany zakres,
a w ramach personalizacji i indywidualizacji zmienić daty, tytuły cz dodać kilka szczegółów istotnych dla danego odbiorcy lub wykreować nowe rozwiązanie pokrywające jego potrzeby,
niż pisać i tworzyć od początku coś, co już kiedyś zostało stworzone.

  • Czy są w Twojej pracy takie zapytania od klientów lub pracowników, czynności lub działania, które powtarzają się więcej niż raz w tygodniu?
  • Takie, które można by zamienić w gotową pisemną odpowiedź, treść maila, wzór dokumentu z danymi osób, checklistę czy schemat działania?
  • Co mógłbyś zautomatyzować w swojej firmie by zyskać więcej czasu i pieniędzy?

4 kroki, które pozwolą Ci zautomatyzować pracę:

  1. Dokonaj analizy: korespondencji, zapytań telefonicznych, zapytań na żywo, powtarzających się sytuacji, czynności, które powtarzają się co najmniej raz w tygodniu.
  2. Sprawdź kompletność Twojego szablonu lub wzoru. Czy zawiera on wszelkie niezbędne dane? W przypadku dokumentów łatwo to poznasz, gdy go wdrożysz, bo jeśli klienci, pracownicy czy urząd nadal będą zadawać pytania to może warto coś jeszcze tam dodać.
  3. Zaprojektuj wzór, wskazując na miejsca do uzupełnienia np. zaznacz innym kolorem , drukowaną czcionką lub … miejsca które wymagają w tym szablonie lub schemacie uzupełnienie,
    żeby było łatwiej i szybciej z niego korzystać.
  4. Określ miejsce i kod, które pozwolą w łatwy sposób dostać się do zarchiwizowanych szablonów. To może być np. pulpit komputera, aplikacja w telefonie, segregator
    lub inne miejsce wygodne dla Ciebie i Twoich współpracowników.

Każdą najlepszą praktykę można udoskonalić, szczególnie w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości w jakiej obecnie żyjemy.

Zgodnie z filozofią wywodzącą się z japońskiej kultury i praktyki zarządzania Kaizen: „Udoskonalaniu nie ma końca”.

A jeśli chcesz przyłączyć się do Akademii Współczesnego Lidera ( w wersji online), wypełnij ankietę klikając poniżej:

https://www.mindsetas.pl/akademia-lidera/

O tym, czym wyróżnia się na rynku „Akademia Współczesnego Lidera” Mindset AS dowiesz się z nagrania webinaru
” 4 Elementy efektywnej organizacji dla osób kierujących zespołami”,
o tym
Co zrobić, aby osiągnąć długotrwały sukces w biznesie, mieć efektywne zespoły i wolny czas dla siebie?
, który odbył się 28 lutego 2018r.
i jest dostępny na fanpage MINDSETAS 
KLIKNIJ TUTAJ aby obejrzeć nagranie 🙂

Życzę Ci mocy, energii i pasji

Anna Skoczylas

Mentor Biznesu w Nurcie Psychologii Pozytywnej,

Trener, Coach ICF