Chociaż czasy i narzędzia komunikacji się zmieniają, bo zamiast papierowych listów, faxów czy telegramów, używamy dzisiaj emaili, smsów czy komunikatorów typu skype, to komunikacja interpersonalna jest nadal najważniejszym narzędziem budowania relacji w życiu prywatnym i zawodowym, budowania efektywnych zespołów czy innowacyjnego środowiska pracy przekładającego się na wymierne efekty biznesowe firm.
MÓWIMY, ale tylko niektórzy KOMUNIKUJĄ, SŁUCHAMY, ale tylko niektórzy SŁYSZĄ. Narzędzia komunikacji na przestrzeni ostatnich lat rozwinęły się technologicznie w sposób rewolucyjny, co pozwala nam komunikować się w czasie rzeczywistym niemal z całym światem, natomiast nasze umiejętności interpersonalne, wręcz przeciwnie, pogorszyły się tak bardzo, że zaczynają stanowić problem społeczny. Młodzi ludzie piszą dziennie po kilkadziesiąt wiadomości tekstowych, a mają opór przed rozmową na żywo. Piszemy coraz krótsze komunikaty lub tylko same znaczki, a to nie buduje długotrwałych relacji, bo brakuje w nich tego co odczuwamy w kontaktach na żywo: ton głosu, mowa ciała, emocje, intencja, itd.
Najświeższe badania przeprowadzone w Polsce w 2017 roku, wśród pracowników firm zatrudniających powyżej 50 osób pokazują, że skuteczna komunikacja wewnętrzna to najważniejszy czynnik, który ma wpływ na efektywność biznesową. W następnej kolejności są między innymi: jawność celów stawianych pracownikom i organizacji, możliwość zgłaszania pomysłów i usprawnień przez pracowników.
Szczególnie wrażliwy czas to planowanie zmiany, w którym warto zadbać o rzetelną informację w odpowiednim czasie, uniknąć plotek i gaszenia pożarów. Nasz mózg nie lubi zmian i większość ludzi nie lubi być zaskakiwanymi, dlatego wskazane jest poinformować o planach firmy, pokazując kolejne etapy w procesie zmiany i ich intencje, aby przygotowywać pracowników stopniowo do końcowego efektu tej zmiany.
Od 12 lat prowadzę warsztaty i szkolenia z komunikacji interpersonalnej, a jej waga dla sukcesu w biznesie nie słabnie, lecz rośnie wraz z rozwojem technologii, wchodzeniem na rynek młodszych pokoleń i dynamiczną zmianą rynku. Żeby ułatwić komunikację, często robimy na życzenie klienta testy osobowości Facet5 dla wszystkich członków zespołu, uznane na całym świecie w biznesie, otrzymały 5 gwiazdek* za wiarygodność i rzetelność i są zarejestrowane przez Brytyjskie Towarzystwo Psychologiczne. Wspierają one Menedżerów i samych członków zespołów w poprawie komunikacji, sposobie pracy, budowaniu zaangażowania i współpracy. Bardzo dobrze sprawdzają się też podczas rekrutacji.
Dopóki ludzie są ludźmi, aby mogli zaspokoić swoje wewnętrzne potrzeby społeczne potrzebują się skutecznie komunikować i nieustannie rozwijać tą umiejętność adekwatnie do czasów, w których żyją.
Skoro, więc technologia sprawiła, że komunikujemy się szybciej to powinno dać nam to więcej czasu na wymianę informacji? czy tak jest w Waszych firmach?
Przygotowałam poniżej dla Ciebie listę działań wspierających dobrą komunikację w firmie:
- regularne spotkania (codzienne lub tygodniowe, kwartalne, roczne)
- dawanie sobie feedbacku jako element kultury organizacyjnej firmy
(z góry na dół i z dołu na górę)
- wewnętrzny newsletter firmowy
dostęp do informacji na temat:
- kierunku w jakim zmierza firma (wizja, strategia, wartości)
- struktury i odpowiedzialności poszczególnych pracowników
- celów przełożonego
- jawnych celów innych członków zespołu
- kluczowych projektów prowadzonych w firmie
- wszystkich produktów i usług firmy
- innowacyjnych rozwiązań i dobrych praktyk
Czy znalazłeś na liście coś czego brakuje w Twojej firmie?
A może dorzuciłbyś coś jeszcze do listy działań wspierających dobrą komunikacje w firmach?
A jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś zapraszam Cię do polubienia mojego Fanpage na którym możesz znaleźć więcej wiedzy i wskazówek KLIKNIJ TUTAJ
Życzę Ci mocy, energii i pasji
Anna Skoczylas
Mentor Biznesu w Nurcie Psychologii Pozytywnej